torsdag 1 maj 2008

Men vem ÄR egentligen the real slim shady??

Det är dagen efter valborg och jag har promenerat genom ett lätt bakfylledåsigt Stockholm. Solen är jättevarm och vindarna jättekalla så det var inte det lättaste att välja rätt kläder. Och apropå rätt kläder så måste jag bara berätta det här för er. Medan jag promenerar växer en surrealistisk känsla fram av att jag befinner mig i en tjejvariant av Eminems musikvideo "the real slim shady". När man bor i en liten stad,vilket Stockholm ju är, så har alla diverse trender en förmåga att förvandla befolkningen till kloner! Skrämmande men sant.

Inom loppet av en timme passerade jag ,helt utan att överdriva, ett tjugotal tjejer som alla hade på sig följande utstyrsel: platta, vita tygskor, beiga 3/4-långa bullfittebyxor (även kända som chinos), vit top och midjekort svart skinnjacka. Detta ackompanjerat av överdimensionerade solbrillor och en lika överdimensionerad handväska käckt dinglande i armbågsvecket. I Eminems video finns det ju åtminstone ett original. Det gör det inte här. Hela stan vimlar av människor som villigt låter sig manipuleras av duktiga marknadsförare och glassiga magasin till att bli kopior av varandra.

Det är sånt här som får mig att vilja köpa skinnbyxor, midejväska, brynja, minimala neonfärgade solbrillor och platåpjuck. Snyggt? Nej, fy fan, verkligen inte. Men åtminstone annorlunda. Och jag är faktiskt hellre jag i fel kläder än en kopia av en kopia i "rätt" kläder....

1 kommentar:

yoakeem sa...

du skrev bullfittebyxor... fniss.