tisdag 19 augusti 2008

Snel hest och dum mänska makes päivi an angry girl!

Igår hade den nya Arn-filmen smygpremiär och det hade ordnats ett ordentligt spektakel med utklädda vikingar, svärd-viftande fjortisar och kamerakåta kändisar på Kungsgatan. Sånt är skoj och jag ler glatt åt dylika initiativ. Vad jag däremot inte skrattar åt är när man blandar in djur i våra fåniga påfund. Mitt på Kungsgatan står en vettskrämd stackars häst insvept i nåt slags vikingakopior till hästkläder. (Heter det hästar har på sig "kläder"?)

Förutom att en häst hör hemma på Kungsgatan lika mycket som jag i skogen, var det alldeles uppenbart en stressad situation. Fotoblixtar glimrade oavbrutet, bilar svooshade förbi och det var ett allmänt stojande. Nu vet jag inte om hästen for direkt illa av det här, men jag lovar att den skulle ha det bra mycket bättre på en härligt frodig gräsäng än på avgasiga skrammel-Kungsgatan. Heck, who would not? Så. Dagens första militanta inlägg avklarat.

3 kommentarer:

rewdboy sa...

nu verkar du lite väl rabiat här. var hästen verklign vettskrämd??
jag antar ju att dom faktiskt tog dit en häst som var van vid mycket folk. du verkar ju faktiskt tvivla själv. men men...så blir det när man krubbar för mycket gräs och bönor

Heliotropen sa...

Hästar har på sig schabrak.

Digidiva sa...

rewdboy: Nej "vettskrämd" kanske var att ta i, men den var klart orolig i alla fall. Inte för att jag kan nånting om hästar egentligen men jag tyckte den såg ledsen ut och då tyckte jag synd om den.

heliotropen: Tack för ny hästkunskap:)