torsdag 5 juni 2008

Vinter-Stockholms mest prisvärda sommarrestaurang?

Vinter är ett otroooligt charmigt, halvnytt tillskott i Birkastans krogvärld med norrländsk inriktning. Bara maträtternas namn gör det värt ett besök. Eller vad sägs om t.ex "getostbrasa"? Du kommer bli mätt, belåten och det bästa av allt: en tre-rätters med tillhörande dryck kommer knappt märkas i plånboken. Ska man utdela nåt minus alls, och det här är mer egentligen en fundering än ett minus, är det att jag undrar varifrån serveringspersonalen som jobbar bortanför rörstrandsgatan får sin icke-attityd??

På Röris gör alla ett proffsigt jobb och månar över att göra gästerna nöjda. Dock på ett lite distansierat, småkyligt sätt som man själv kan välja om man hissar eller dissar.

På de krogar jag besökt på de närliggande gatorna har servitörerna varit nästan undfallande och gjort totalt overkill på sin egen servering. Om jag ber om påfyllning på vin eller vatten t.ex förväntar jag mig egentligen bara en nick och att det dyker upp vätska så småningom. På Vinter släppte servitören nästan allt han hade för händer och remmade in för att hämta alsace-flaskan.

Charmigt, visst, men när någon i stort sett ber om ursäkt för sin existens en hel kväll då börjar det bli lite påfrestande. Personalen på Vinter, lyssna, jag har ett enda tips till er: Er mat är fantastisk, drycken och priserna likaså. Det enda ni behöver är att gå en kurs i divalater hos Madonna, anamma en promille av divalaterna, sen tror jag ni har fått till ett 100% vinnarkoncept! Var lite kaxiga helt enkelt. Ni är tillräckligt duktiga för att kunna vara det!


Inga kommentarer: