måndag 9 juni 2008

Fågelskådarkunskap.

Vi satt då i en park igår och åt smörgås. Ganska snabbt blev smörgåsen saggig. Det avr en sån subway-macka med majo och grejer så den blev rätt fort nån slags smulvälling i den 30-gradiga hettan. Vi bestämde oss därför för att mata fåglar med de sorgliga smörgåsresterna. Då utspelar sig denna dialog mellan mig och sambon:

Han: Vet du hur man känner igen en gulsparv på fågelsången?
Jag: Näe, inte den blekaste...
Han: Jo för det låter som den säger: Jag är en liten sparv och jag är guuuuuul.
Jag: Sådant här väljer alltså din hjärna att spara och lagra....

1 kommentar:

yoakeem sa...

Mäh, hallå! Alla vet väl att gulsparvens sång består av endast några korta strofer. Lätet kan beskrivas som att fågeln räknar, ett sångparti kan låta: tju, tju , tju, tju, tju, tju, tjuuu. Lätet varierar från 5-11 strofer.