måndag 9 juni 2008

Shopping i 50-gradig värme

Förra veckan fick jag till min stora lycka reda på att Filippa K skulle ha utförsäljning. Klart jag ville gå på den. Och klart jag passade på att gå på torsdagen när man ändå jobbade halvdag så att jag i lugnan ro skulle kunna strosa omkring och stirra mig mätt på vackra kläder. Utförsäljningen visade sig vara i ett gammalt valv en trappa ner från ett fik på söders höjder. Där inne fanns inget syre och någon i personalen konstaterade lite förskräckt att termometern visade 49(!) grader. Trots detta var jag alltså så tuff så jag lyckades prova en hel massa kläder. Och de kläder jag provade köpte jag för det kändes väldigt oartigt att hänga tillbaka paltor med lp-skivor under armarna.

Resultatet bidde därför:

-1 klassisk svart ärmlös klänning. Kommer användas flitigt hela sommaren,
-1 lite bronsfärgad klänning i slinkigt material. Rak och klassisk men med en liten twist: brottarrygg vilket gjorde den lite tuff.
- 1 skärp. Man behöver ju skärp.
- 1 jacka. En väldict cleant skuren jacka med dold dragkedja och knytskärp. Passar lika bra till korta klänningar som jeans. Kommer användas flitigt de dagar temperaturen understiger 25 grader. Och svala sommarkvällar.

Det här är nog det närmaste en överlevnadsexpedition jag kommit. Och efter detta äventyr var jag självklart värd både ett och tre glas vin för att svalka mig. Jag kände mig oerhört Renata Chlumska.

Inga kommentarer: