fredag 4 april 2008

Dubbelmoral är inte 2 ggr bättre än vanlig moral....

Ibland så måste man utstå så puckade saker så man blir helt matt. Idag var det ett inslag på morgonnyheterna om att Svenska kyrkan får delar av sina inkomster från vapenexport och tobaksbranschen. Detta trots att deras ledord är att de bara investerar i områden som är samstämmiga med deras humana värderingar. Nåväl, till saken. En reporter intervjuar alltså då ett stycke kyrkokäringa:

Reporter: Tycker du verkligen att det är okej med vapenexport?
Käringa: *Tystnad* Jaa ibland kan det vara okej, ifall vapnen inte används i krig, utan mer som i avskräckande syfte..

VAFAN??? Kan man vara så dum, urblåst och skitnaiv? Det är ju jäkligt troligt att ett land lägger halva sitt bnp på vapeninköp för att sedan låsa in alltihopa i en garderob. Det är ju som om jag skulle säga att jag bara går på systemet för att jag tycker det är roligt att kolla på de fina flaskorna. Väldigt troligt....not!

3 kommentarer:

rewdboy sa...

än en gång så blir jag förbluffad.

för du inser väl att du har fel.
titta bara på sverige och vår vapenarsenal. hur troligt är det att den kommer användas skarpt?

tyvärr är den inte heller avskräckande så vi skulle faktiskt kunna lägga ner vårt försvar tycker.

tror aldrig det kommer bli krig i sverige. eller europa heller för den delen. iaf inte inom de närmaste 100 åren...

Digidiva sa...

Well...i sak håller jag med dig. Också. Inte helt lätt eftersom världen inte är svart och vit. Poängen med det här var litegrand att om man säger sig ha en viss typ av värderingar så ska man väl stå för dem 24-7. Jag tycker det är lite äckligt att nån säger sig vara mot vapenexport, men samtidigt tycker att det är rätt okej att håva in pengarna för det. För att använda en vardagsmetafor till så känner i alla fall inte jag att jag skulle kunna kalla mig vegetarian, men samtidigt äta köttbullar ibland för att de är billigare än sojakorvarna.

rewdboy sa...

ibland äter jag grönsaker. fast jag är köttätare. och ibland äter jag mer grönsaker. tex när ica maxi har extrapris på broccoli. typ 3 för 10! då äter jag extra mycket broccoli. det tycker jag inte är fel faktiskt..
vad säger du?