onsdag 11 februari 2009

"Har du en mellis? Kan jag få en 75?"

Jag har alltid tyckt att språk är det roligaste, häftigaste, överlägset mest farout som överhuvudtaget finns. En grej som gör det så roligt är att ord har helt olika betydelser i olika sammanhang, olika kulturer och för olika människor. Som i rubriken här ovanför till exempel. Det låter ju som en glad, festlig bytlånarfest hos folk som inte direkt spottar i glaset. Bara för ordet mellis finns åtminstone tre betydelser beroende på vad man har för referensramar:

Mellis enligt fd kollega: fegisöl
Mellis enligt mig: fruktstund
Mellis enligt nya jobbet: en rubrik. Närmare bestämt en mellanrubrik. Naturligtvis.

(75:an i det här fallet skulle representera hur många procent av sidan själva mellisen skulle få uppta.)

Ni ser vad jag menar. Språk är helt sjukt häftigt!!

Nu ska jag språkjobba vidare litegrand, men jag bloggar mer så snart jag bara hinner! Ses här snart igen!

Inga kommentarer: