fredag 20 februari 2009

Fånga duvan, fånga duuvan!

Gomorron kompisar. Jag måste bara berätta om en osedvanligt märklig och småsorglig grej som hände mig här på morgonen. Jag är på väg till jobbet och när jag kommer till Västermalmsgallerian yrar en drogad duva omkring i cirklar mitt ute på den absolut värsta biltrafiksnutten. Korsningen st erikgatan-fleminggatan är liksom känt som no mercy-street. Är man i vägen blir man påkörd. Punkt. Så, jag tycker i alla fall extremt synd om den uppstressade stackars pippin som inte ens verkar fatta att den har vingar och skulle kunna flyga sin väg. Den bara rantar runt, runt, runt.

Jag klarar inte av att bara ignorera det så jag bokstavligt talat dribblar den över vägen till trottoarkanten och säkerheten. Bilarna hänger sig på sina tutor, så det känns som att vara fångad inuti en trumpet. (Jag antar att alla inte ser duvan utan de tror att jag är en riktigt tokig tant.) Jag har i alla fall gjort min insats tycker jag och fortsätter gå mot jobbet. När jag vänder mig om ser jag att den dj*vla fågeln är ute på bilbanan igen. Så summa summarum: jag är numera stockholms-bilisternas hatobjekt nummer 1, och duvan Siv (jag döpte den till det) flaxar nog omkring i fågelhimlen vid det här laget. Hoppas talgbollarna är gigantiska och att man får irra fritt bäst fasen man vill där oppe. Nu måste jag gå och ruska av mig den här händelsen med en galet stark kopp kaffe. Ses senare vänner.

Inga kommentarer: