torsdag 11 september 2008

Apropå utdöda arter..

Fampan the Fabulous skrev på sin blogg http://utanpapper.blogspot.com/ om nästan utdöda arter. Hon nämnde skivor till minidiscen. Det fick mig att fundera litegrand på saker man en gång tyckt var grymt bra som bara försvinner. För det mesta så ersätts gamla grejer med new, improved stuff så det är ju bra! Klart utveckling rular liksom.

Men så kom jag på en grej som nästan är utdöd och som jag saknar: Brev. Vanliga, hederliga handskrivna brev. Ärligt, när man som liten knubbig krulltotts-parvel pennfajtades med nån i Sveg som man hittat adressen till i senaste numret av Min Häst, så blev man ju sjukt lycklig när det trillade ner ett brev. Man sprang till brevlådan flera gånger om dan för att spana efter det där härliga brevet, med sitt magiska innehåll. (Oftast stod det typ "hej hur mår du, jag mår bra, min häst är fin, jag fick godis OCH glass i lördags, det var gott, skriv snart igen, hej då" Man funderade inte på så mycket djupare grejer än så när man var 8-9 år.) Det var en helt underbar känsla!!! For real! Nuförtiden så får i alla fall jag bara reklam och räkningar. Snälla, kan inte nån skicka ett brev till mig för att pigga upp hösten lite...? Jag lovar att jag svarar om ni vill också!

Förklaring till generation e-post: "Brev" var alltså en papperspryl (papper är det ni har hemma på toan idag) som man kletade ner symboler på med en så kallad "penna". Pennan var ganska dålig för man kunde inte välja typsnitt överhuvudtaget. Det kunde också ta flera dagar att få ett dylikt brev, för någon faktiskt helt fysiskt fraktade det. Se exempel på hur innehållet i ett sådant brev kunde se ut nedan.

4 kommentarer:

rewdboy sa...

jag saknar min stereo. den va stor och fet med förstärkare, CD med jog shuttle som man kunde spoola fram å tillbaka med. och sist men inte minst ett dubbelkassettdäck med dolby B och dolby C och synchronized dubbing i high speed och low hiq speed för extra bra inspelningar som man använde när man kopierade CDskivor till kasett för att lyssna på i min grymma freestyle. och den stereon levererade ett FETT ljud. nuförtiden så kör man en fjuttig liten högtalare som man kopplar sin fula jävla ipod till och det är inte alls lika bra ljud och basen suger och allt suger. bajs är vad det är

rewdboy sa...

framtiden är fan inte ljus..

Digidiva sa...

HAHAHAHAHA. Det var ord och inga visor det!

Swedeheart sa...

Jag brukar faktiskt skriva med en kompis i Sthlm, och det ar sååå kul att få harliga, handskrivna brev!