torsdag 29 januari 2009

Vad lär man sig av att ha varit sjuk i en vecka...?

Well, det första man lär sig är ju att mamma hade rätt och man borde ha på sig både mössa och vantar. Hela, hela tiden. Den andra saken man lär sig är att aldrig, aldrig, aldrig säga högt att "man tycker man klarat sig bra undan sjukdomar den här vintern". Smack säger det. Ebola får man. Och så ligger man i fosterställning, fånge i en surrealistisk blandning av dagTV-sändningar. Jag har i alla fall lärt mig ett par viktiga saker till:

- Att hajar har nån slags känslig körtel under nosen. Kittlar man dem under nosen så faller de i trance. Alltså inte sån där psykedelisk, kulört dans-trance. Nej en avsvimmad variant där de är så väck att man skulle kunna klappra alla verserna av Smoke on the water på deras främre tandrad utan att de vaknar.

- Isbjörnar är så kompakt isolerade att de inte syns på värmekamera. Bra att veta.

- Det finns nåt slags djur som heter sisel. Ser ut som en småful kompakt råtta. Den kan ligga i dvala upp till ett halvår för att sedan vakna av solens första strålar och tro att det aldrig varit nåt annat än sommar. En sån vill jag bli i nästa liv.

- Om inte Animal Planet fanns hade jag nog köpt en järnboja och doppat mig i nyckelviken redan i måndags. Hurra för kanalen som jag antar har räddat fler än mig från att genomlida repriser av Dr Phil och glamour-marathon.

3 kommentarer:

Heliotropen sa...

Jag undrade vart du tagit vägen. Nu fick jag svaret. Vad härligt med all denna allmänbildning! Själv lärde jag mig inget nytt när jag vabbade. Jag kunde bara återigen konstatera att fulla män är dåliga på att kalkylera risker (tack America's Funniest Home Video's) och att väldigt många drunknade när Titanic sjönk.

rewdboy sa...

animal planet och discovery e grymma kanaler när man måste vara hemma å möga

Swedeheart sa...

Och så diggar jag True TV och Bravo!