tisdag 7 oktober 2008

To mint or not to mint.

Det här är en sån där klassisk "hört på stan". Jag hörde (ja, jag tjuvlyssnade väl då, jag hade inget vettigare för mig) två unga killar diskutera ett ämne som berör mig, alla som nånsin åkt finlandsbåt och kanske hela mänskligheten när man tänker efter faktiskt. Det brännheta ämnet var hur man framställer den ädla drycken Minttu. Båda två verkade besitta riktiga expertkunskaper i det här, och för mig som minttu-amatör var det svårt att avgöra sanningshalten i det hele. Ni får läsa påståendena själva och försöka avgöra vilket som känns mest troligt:

Påstående 1.) Minttu gör man genom att hälla ner en jävla massa fishermans friend i vanliga vodkaflaskor. Sen får alltihopet stå och dra 5-7 år. Till sist addar man grönt färgämne och hepp är det redo att skeppas på finlandsfärjorna.

Påstående 2.) Minttu framställs rätt och slätt genom att man blandar kosken och creme de menthe. När likören blandat sig med spriten så är det klart. Inom loppet av några timmar har man alltså skapat en delikat blandning som man antingen kan sälja som munskölj eller som minttu.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel i ovanstående. Jag vet bara att det aldrig är rätt att dricka minttu.

2 kommentarer:

rewdboy sa...

vad fan? minttu är ju din nationaldryck! så superb!

men varifrån fick idioterna att man har i grön färg? min minttu e genomskinlig och klar. inte grön.

Digidiva sa...

Ja klart det är min nationaldryck, men det är ändå inte rätt. Det är som med tequila; man borde inte, men det är ju så roligt:-D

(Min minttu är för övrigt också transparent, det var inga minttu-konnässörer det där!)