tisdag 7 oktober 2008

Digitala känslor på flera språk.

Lärde mig idag att smileys på japanska heter: emoji. Det tycker jag låter coolt. Man tänker shogun, ninjor, japansk ultraskräck och mangafilm direkt. Klart jag vill skicka sms och krydda med en supercool emoji. Jag tänker mig mottagarens reaktion lite så här:
"Ja, den där digidiva hon hade lagt med en så sjukt cool emoji i sitt senaste sms. Hon är allt bra hipp hon."

Som motpol har jag också sett det tillsvenskade ordet "smilis". Smilis låter inte ett skit coolt. Smilis låter som ett småpuckat byfyllo som börjar få uppåtåkande mungipor efter ett par flarror marinella. Jag vill absolut inte avsluta mina sms med en smilis. Tänk mottagarens reaktion då:

"Herregud, nu hade den där digidivan lagt in en smilis i sms:et. Varför använder hon överhuvudtaget de där puckade byfånesmilisarna?! Alltså, hon är bra ohipp hon."

Inga kommentarer: