tisdag 18 oktober 2011

Livet med nya, rökfria ögon.

Det finns faktiskt saker som har fått en större del i mitt liv som en direkt effekt av att cigaretterna försvann. Till exempel fotografering. Jag har aldrig trott mig vara särskilt bra på det, snarare har jag nog tänkt på mig själv som semikass. Däremot var fotograferandet ett enkelt sätt att hålla hjärna och händer sysselsatta medan jag koncentrerade mig på att inte tänka på cigaretter. Alls. Det fantastiska är att det resulterat i att jag nu ser bilder, frysta händelser och små konstverk överallt och i allt. En noppig tröja. En smutsig kaffekopp. Eller som här, i tre löv som naturen arrangerat så här fint (alltså inte jag:) vid ett övergångsställe.

Det är rätt häftigt att börja känna att jag inte förlorat något, utan fått något helt nytt. Tänk att min identitet kan innehålla lite fotograf istället för rökare. Ganska häftigt.

Det som är lite jobbigt är att jag nu börjat tråna efter en bra kamera, istället för att bara ta bilder med telefonen. Jultomten, om du läser här, skulle jag inte direkt spotta på en digital kompaktkamera. Så vet du det.


Bilden är ett bidrag till flickr-gruppen Fotosöndag och jag kallar den för "naturens trafikljus"

Inga kommentarer: