torsdag 6 oktober 2011

Igår var det lill-lördag med elddop.

Igår var det en somrig, vacker onsdag. Jag och en kompis bestämde att vi skulle gå ut och äta lite mat och dricka lite vin. Alla andra dagar hade det bara varit trevligt. Trevligt, mysigt och roligt. Men nu infann sig också ett pirr. Ett pirr som faktiskt liknade ångest litegrand. Det var nämligen första gången jag skulle försöka mig på att dricka vin och INTE röka. Kommer jag totalt bryta ihop och ställa mig upp och gallskrika? Kommer jag försöka strypa servitriserna? Kommer jag liksom förvandlas till Rovdjuret och bara morra åt alla. Kort och gott: Kan man överhuvudtaget dricka vin och o-röka? Är det fysiskt möjligt?

Tro´t eller ej, det visade sig vara möjligt i allra högsta grad! Jag varken skrek eller bröt ihop. Jag bara njöt av en trevlig kväll där jag inte behövde lämna bordet för att gå ut och hänga. På det sättet fyller rökförbudet på krogen sin funktion perfekt! För det enda jag behövde göra var att aktivt inte göra...någonting. Bara låta bli att lämna det trevliga sällskapet. Låta bli att gå utanför krogen. Låta bli att tänka på det. Och efter ett tag gick det alldeles utmärkt. Det gick utmärkt att dricka vin och inte röka! Och det var inte ens särskilt svårt! Jag klarade alltså ett slags elddop redan efter ynka fyra dagar. Jag börjar tro att det kanske kan gå vägen det här. Det ska jag fira med en vända på löpbandet. Fokus nu, Päivi, fokus. Nu är det uppåt, framåt som gäller. I am winning!

Inga kommentarer: