måndag 24 oktober 2011

Aeropressad gofika

När man bor i Stockholm där det finns ett café eller två i nästan varje gathörn så tror man gärna att man testat allt i kaffeväg. Jag trodde det i alla fall. Jag är kanske inte kaffekonnässör, men jag är åtminstone kaffekräsen och har nog trott att jag provat "allt" vid det här laget. Men se där hade jag fel. Alldeles underbart, härligt fel. I förra veckan testade jag aeropressat kaffe. Hade aldrig hört talas om det förut. Tyckte kanske till och med att det verkade lite pretto och lite onödigt. Men herregud, jag visste inte att det kunde vara sådan skillnad på kaffe och kaffe!! 


Bara att se kaffet bli aeropressat var en liten upplevelse i sig. På något sätt gör lufttrycket att kaffet frigör fler aromer så att man får ut inte bara optimal kaffestyrka utan även fler smakdimensioner på kaffet. För någon vecka sedan hade jag antagligen fnittrat lite, kallat det kaffesnobberi. Nu när jag testat kan jag bara säga att jag är frälst. Vem hade kunnat ana att ett kaffe kan ha så många nyanser.  Just det här kaffet testade jag hos Johan & Nyström på Swedenborgsgatan. Väl värt ett besök, deras skylt ljuger inte. Jag lovar.  

(Tack till Josef för grymt cafétips och till Per, Lotta och Josef för trevligt sällskap! :-)

Inga kommentarer: