söndag 16 oktober 2011

Chokladfestival, en sockerhög upplevelse.

Med lite dregel i mungipan och pupiller kolsvarta och gigantiska av förväntan klev jag in på Nordiska museet igår. Och det säger jag att när man kliver in i en gigantisk lokal som är fullsmäckad med godis så är det som att få alla barndomens godisdrömmar besannade på en gång. Och när det erbjuds gratis smakprover vart man än vänder sig så vinner den inre 5-åringen lätt över ens vuxna jag. Först tänker man förnuftigt "åh, jag borde inte provsmaka så mycket, jag kommer bli stissig och få ont i magen".

Men 5-åringen knockar bort såna åsikter och säger "undan käring, det här är ju som lördagsgodis,födelsedag och julafton samtidigt. Jag ska prova ALLT." Och så går man bärsärkagång. Och så får man ont i magen. Och så blir man så hög att man nästan exorcisthjular hem. Men gud vad härligt det var. Magiskt, ljuvligt och alldeles, alldeles underbart.

 (Psst. Pilutta dig, gammtant, jag tänker göra om det nästa år. Så det så. Mvh, Päivi 5 år.)


Inga kommentarer: