torsdag 27 mars 2008

Är jag heroinist?

Som sagt, våren är på väg och det innebär bland annat att rubriksättarna kan sluta jobba helt och istället klistra in förra årets mirakelbantningar på löpsedlarna igen. Det är väl hejt okej för mig, det säljer ju bevisligen nummer så go, kvällspressen tänker jag. Det som skiljer numera är dock att man dramatiserar sina fantasidieter otroligt mycket hårdare än förr om åren.

Ta t.ex för kanske 3-4 år sen så kunde rubriken vara: Prova ananasdieten, bli smal på 5 dar

Numera är dramaturgin mer: Vitt mjöl, lika beroendeframkallande som heroin.

Det värsta är att den inställningen till slut blir nån slags sanning bland folk i allmänhet, så när jag nuförtiden dristar mig till att gå på fik och beställa nåt så dekadent som en brieost-baguette stirrar folk som om jag sagt: "Hej, jag tar en sil och en cappuccino tack"

Att alla småfläskiga svennar får beachpanik så fort solen kikar fram är väl okej, och att tidningarna tjänar fläsk för att folk faktiskt tror att de kommer att klara av att äta bara nötter fram till midsommar är också helt okej. Men när man börjar jämföra mackor med knark, då får jag bara lust att lägga mig ner på marken och blåvråla rakt ut. Jag vill inte ha nån satans dinkel/frö/nöt-macka. Jag vill ha en knarkgiftig, beroendeframkallande briebaguette. Med extra smör!

Inga kommentarer: