tisdag 12 februari 2008

1 poäng för stavningen, 10 för kreativiteten!

Ganska ofta när man går utanför restauranger så blir man fascinerad över de olika stavningar man kan få ta del av. En av mina anti-favoriter läste jag utanför en restaurang som hade "dagens kött, fisk och sopor". Självklart förstår jag att det är soppor som menas men på något sätt kan jag inte låta bli att se filmsnutten i min inre biograf, där någon kommer med en svart sopsäck och skyfflar upp en skräp-buffé på tallriken.

Sedan finns det exempel som bara är irriterande. Det finns en pizzeria (som gör fantastiskt goda pizzor!! Och det är ju egentligen viktigare att maten är bra än att stavningen är perfekt) som har stavat sin skylt så här: äkta vedungs-pizza. Varenda gång jag går förbi får jag sån lust att springa in och säga att jag kan vara med och splitta kostnaden för en ny skylt bara de stavar ugn rätt!!

Sedan finns vissa ord som tydligen är lite extra svåra att få till. Jag har nu under loppet av två dagar fått se inte mindre än fyra olika stavningar på en liten typ av GI-vänlig kolhydratkälla, som påminner om cous cous. Samtliga får underkänt av stavningspolisen, men högsta pott för de snygga försöken. Check these out!

- Boulghour
- Bugrul
- Burgur
- Bouglour


Speciellt den första och sista känns nästan lite parisienne. De går liksom inte att uttala utan botox-plutande rödvinsmun och en Gauloise nonchalant dinglandes från ena mungipan. De två mellersta....nåja.....ähm...som sagt de ska ha poäng för de snygga försöken.

Inga kommentarer: