måndag 1 december 2008

Häpp, nu har jag lärt mig nåt nytt igen!

Alla nya härliga uppfinningar som kommer för ju med sig förändringar även i språket. Ibland är orden sprillans nypåhittade eftersom de beskriver en ny produkt eller företeelse. Som t.ex designerbody och facebook-kris. Idag har jag lärt mig att ett ord jag trodde var nytt egentligen är gammalt som gatan.

Ordet är nunchuck. Om man har spelat Wii så vet man att det är de trådlösa kontrollerna som heter nunchuck. Vad jag inte hade den blekaste aning om var att nunchuck egentligen är ett par såna där snabbsvingande träklossar som Bruce Lee brukade svinga omkring med när det begav sig. Jag har alltså lärt mig att:

- nunchuck är ett gammalt ord som används med ny betydelse.
- jag kan mer om konsollspel än karate.....


Inga kommentarer: