torsdag 21 juni 2007

Stockholms dyraste krossade tomater?

Jag är inte särskilt aggressiv av mig. Inte heller hör jag till kategorin av människor som klagar på allt. Men idag visade sig vara dagen då jag var tvungen att ryta ifrån! Vi skulle äta lunch med en av våra kollegor som åker på semester imorgon. Dessutom ville vi att lunchen skulle gå lite i glamourens tecken så vi tänkte välja något lite exklusivare och dessutom beställa in alkoholhaltiga drycker till maten. Vi väljer ett närliggande hotell. Sammanfattning: Vi får vänta en timme på maten. Utan någon som helst förklaring. Utan någon som helst ursäkt. Till slut kommer en oerhört nonchalant, näst intill apatisk, servitris och ger oss vår mat. En av våra kollegor skulle vara tillbaka på kontoret klockan ett så han fick mer eller mindre inhalera maten när den väl anlände och sedan springa (!!)

Jag hade beställt gazpacho. Det här var inte gazpacho. Det var en halv deciliter sorglig tomatgegga i botten av en lika sorglig tallrik. Efteråt frågar servitrisen slentrianmässigt om maten smakade bra. Då brister det. Jag är fortfarande hungrig. Jag är dessutom förbannad. Så jag svarar: Näe, det smakade absolut ingenting och dessutom är jag fortfarande hungrig!

Servitrisen ser helt ärligt förbryllad ut, men utlovar i alla fall en rabatt. Vet ni vad kostnaden blev....? 92 kronor för icke smaksatta krossade tomater!!! NITTIOTVÅ KRONOR!! Jag är fortfarande hungrig. Och om möjligt ännu argare. Jag måste gå och köpa en macka....

DigitNOTNOTSUPERNOT: Wallin hotel. Spar nerverna och pengarna. Ät aldrig någonsin här!

Digit: Att vår fantastiska receptionist Tove precis kom med godis och jordnötter. Att det är midsommar imorgon. Att min puls börjar stabilisera sig nu....

2 kommentarer:

fanny sa...

way to go! klart man ska säga ifrån när det serveras burktomater för en hundring! helt rätt. heja!

rewdboy sa...

jafyfan vilken sur jävla servitriskärring. här jobbar hon på ett hotell som ska ha aningens klass. ok inte lyxhotell men halvbra iaf. men hon visar noll tecken på att vara intresserad. vi väntar på krubbet i över en sabla timme men hon försöker itne någon gång tala om för oss att "ursäkta men er lunch kommer nog ta riktigt lång tid idag"!!!

vi beställde ju inga krångliga grejer utan 2 gazpacho, 6 caesarsallader och 1 burgare. hur lång tid tar det att fixa till ens om man är ensam professionell kock?? när jag frågade efteråt hur i häcklefjäll det kunde ta 1 timme att få lite lunch så sa hon att fritösen var trasig!!
hur jäkla svårt kan det vara att säga "ursäkta, men vår fritös är trasig och maten tar lite extra tid. är det ok?"

och drickan fick man inte ens gratis..

och bloody maryn då? de va ju bloody mary mix i påse som hon säkert tjackat på ICA kvantum. Ingen nymald peppar på och ingen selleri. i ett vanligt duralex-glas som på vilket simpelt vandrarhem som helst! sorgligt....