måndag 12 december 2011

Viva la revolucion! (Med pricy mascara på)

Det blev all time besöksrekord på min lilla blogg igår! Det är glädjande i sig, men extra glädjande är att ni var så många, både killar och tjejer, som höll med mig om att objektifieringen gått åt helsike för långt. Tillsammans kan vi nämligen förändra. Vi kan plantera andra värden än de rent utseende-baserade. Grejen är att det här inte på något sätt är ett exklusivt "tjej-problem". Killar har minst lika mycket ångest över sitt utseende, om de är rätt eller fel, om de ska passa in. Kort och gott: Vi lägger obegipligt mycket tid på att passa in i NÅGON ANNANS norm. Ofta är den dessutom helt fiktiv. Vi försöker förtvivlat passa in i en retuscherad bild skapad av branscher som vill tjäna pengar på vår osäkerhet. Det är sorgligt.

Med det sagt tycker jag att sund fåfänga är något helt annat. Jag tycker om att göra mig fin. Jag tycker om att unna mig smink i glamourösa förpackningar. Jag vill gärna se ut som den bästa möjliga versionen av mig själv. Inget fel i det tycker jag. Däremot baseras inte hela min självkänsla och mitt självförtroende på hur mitt skal ser ut. Det baseras på att jag är en hygglig medmänniska, en rätt kul prick, att jag vill väl och att jag försöker se livet som en chans att utvecklas. Hela tiden. Men jag gör det på mina villkor. Inte på grund av vad någon annan bestämt. Lägg gärna tid på att vara fin på utsidan. Men lägg lika mycket tid på att vara fin på insidan. Lägg framför allt tid på att gilla hela dig. Då kommer det bli enklare att gilla dina medmänniskor. Och då kommer den mänskliga evolutionen/revolutionen ta riktig fart. Kanske vågar man till och med börja drömma om världsfred. På riktigt. 


P.S Den här mascaran är grym. Jag har gärna på mig den till både fest och revolution. D.S 

Inga kommentarer: