måndag 16 november 2009

Har ni hört talas om Gunilla-veckan..?

Det är inte så konstigt om ni inte har det. Det var en oerhört lokal liten happening, som förmodligen bara uppmärksammades på ett kontor på Skeppsbron. Däremot är bakgrunden lite intressant. Det började med att chefen på nämnda kontor bestämde att det fick vara nog med mumin-referenser, fejkad finsk brytning och niiven-skämt så fort jag visade mig. I alla fall i en vecka. Därför ställdes en botburk upp där man fick lägga en krona om man slant finskt med tungan. Jag gillar för övrigt dubbeltydigheten i ordet "botburk". Skulle det finska liksom botas eller skulle man böta för att man sade något på finska...? Nåväl, under veckans lopp så blev till och med mitt eget namn för finskt för att nämnas så jag var helt enkelt Gunilla med hela svenska folket i fem arbetsdagar. Nu är det en ny vecka, jag är inte Gunilla längre och det är fritt fram för finska förolämpningar igen. Jag tjänade dock ihop stadiga 37 kronor som ju faktiskt räcker till två burkar GT på finlandsfärjan. En på det hela taget bra vecka med andra ord! :)

3 kommentarer:

Fanny sa...

hahaha. underbart. :-)

Anonym sa...

Får mig att tänka på att jag skulle behöva rådgöra med dig om just finska svordomar. Vill du vara min edkonsult?

/Heliotropen

Digidiva sa...

Heli-> Det vore en ära! :)