torsdag 17 mars 2011

Rymdutställningen borde skickas ut i omloppsbana.

Rymden som ämne är det mest spännande jag vet. Rymden är raketer, planeter, astronauter och obegränsade möjligheter. Därför borde det vara sjukt lätt att göra en rymdutställning bra.

Men nej. Det här var inte bra, Tekniska Museet. Texterna var i långa sjok som man knappt orkade läsa, och om man ändå ville läsa dem, hörde man folk börja sucka för att man stoppade upp utställningen. Och då läser jag ändå rätt snabbt, kan jag berätta.

Jag hade hört talas om två saker som jag tyckte verkade lite extra spännande: Möjligheten att prova rymddräkt. Och möjligheten att testa g-krafter i en centrifugmaskin.

Rymddräktsprovningen visade sig vara utanför utställningen där man skulle ta på sig en ful pappersoverall och bli fotograferad mot en menlös månkuliss.

Centrifugen hade tekniskt fel när vi kom men skulle "öppnas senare". Så vi tänkte att det kanske skulle hinna lagas under dagen med lite tur. När vi till slut frågade när det tekniska felet skulle vara åtgärdat fick vi till svar: "Kanske till påsk"

Inte vet jag, men borde inte sånt framgå i någon slags information????

Hur lyckas man ens göra en tråkig utställning om världens mest spännande ämne?? Och mycket berodde på rent slarv och problem med det stolpiga bild/text-upplägget som andades gammal dammig skolsal. Varför kunde man inte få interagera mer? Gå in i raketer? Flippra med styrpaneler?

Det är tyvärr sådant här som gör att museer har svårt att få folk att komma: man tror liksom inte att det ska bli särskilt roligt. Och det är ledsamt när det faktiskt inte blir det heller. Nä, behåll era pengar. Man kan göra mycket roligare saker för 160 kronor per person.


Funkar som sagt eventuellt i påsk. Eventuellt.


Kolla punkt 9. Begriper du något...? Nej, det gör ingen. Att ha använt en tafflig översättningstjänst till en utställning är det lägsta av allt lågt. En trist utställning är ju en sak, men att den innehåller direkt rappakalja är ju skrämmande! Särskilt när man vet att det kommer en rätt stor andel barn. Bu, bu, super-BU säger jag! Tekniska, hör av er så hjälper jag till inför nästa utställning!


Till sist, så blir det ju inte roligare än man gör sig, så vi försökte larva oss så mycket det gick ändå. :)

Inga kommentarer: