måndag 14 september 2009

Finland, del 2

Om jag skulle skriva om varenda upplevelse från vår lilla Finlandsresa skulle det här kunna bli världens längsta inlägg. Faktiskt. Så jag nöjer mig med att lägga upp min favoritdansvideo och några av höjdpunkterna i punktform:

- Först, finnar som pratar engelska. Det är någonting hjärtskärande och samtidigt sjukt roligt med det. "Lättis än jäntlämän, vii nau häv spessaloffer in ti paaar".

- Liveband från Bulgarien. Ni kan ju själva tänka er frisyrerna, mängden unibrows och den något fria tolkningen av engelska låttexter. Bandet sjöng bland annat Mustang Sally, en låt lika obligatorisk som living Next door to Alice. Det lät som Mustäään Säääiii. Svårt att beskriva men försök tänka er en åsna som fått en stroke så kommer ni rätt nära. Det roliga var att min syster hjälpte till i refrängerna och sjöng så halva båten fick skrämselhicka: ROUUUND SALLY ROUUUND. Inte för att jag är någon rocker precis, men låten går nog "Ride, Sally, ride.

- Om vi håller oss till musiken så bjöds det även på ABBA-kavalkad. Jag skrattade rakt ut när de sjöng You are a dancing queen, only seventeeen med sina allra mest smäktande röster. Medelåldern i publiken var ungefär 78...

- Allra bäst var kanske när vi stompade loss och försökte äga dansgolvet. Efter ett tag hade vi faktiskt lyckats skrämma bort alla. Och jag menar ALLA.

- Helsingfors däremot var riktigt genomhärligt. Solen sken, och vi drack öl på en fantastisk uteservering. Vi besökte saluhallarna. Vi åkte spårvagn. Vi tittade på arkitekturen. Och så gick vi på en uteservering till. Mycket, mycket bra dag!

1 kommentar:

rewdboy sa...

hahaha!
"lättis änd jäntlämäään"
kan fan verkligen höra den där rösten på finska som säger den frasen. sjukt roligt låter det i min skalle