lördag 29 december 2007

Språka på svenska

Då är första julveckan avklarad och förutom en helskottas massa mat, överdos av mjukisbralla och allmänt lallande så fick vi till en spontan språkkurs hemma hos min goa, goa mamsing. Efter närmare fyra decennier i det här landet så behärskar hon svenskan ganska bra men det finns fortfarande saker som är lite kluriga att få till. Betoningar är en sån sak. Istället för lakan säger hon t.ex lakaaaaan, istället för kamera säger hon kameeera. Hon tror också att åskan heter Oskar. Därför har hon aldrig nånsin sagt "Det åskar" utan "Nu kommer Oskar". Saker jag aldrig bytt mig om att korrigera för att jag tycker det är otroligt charmiga små felsägelser. När hon säger helt felaktiga saker som faktiskt får en helt annan betydelse då känner jag att jag måste ingripa litegrand. Häromkvällen försökte jag exempelvis lära henne skillnaden mellan "hamn" och famn" . Det lät så här:

- Jag: Mamma det heter FFFFamn, inte hamn
- Mamma: HHHHamn, HHHAmn, HHHHamn
- Min syster: Nej alltså det ska vara ett F som i FFFRimärke. Eller FFFFotboll.
- Mamma: Aha. Hamf...?
- Syster och jag: .......

1 kommentar:

Fanny sa...

En då och då frilansande svensklärare fnissar förtjust åt era försök... *haha*